Cu tema ”Finanţaţi viitorul – dreptul la educaţie pentru toţi!”, Liceul Sportiv din Baia Mare, în colaborare cu Organizaţia naţională „Salvaţi Copiii”, care este coordonator naţional, a derulat, în Săptămâna Globală pentru Educaţie din acest an, proiectul cu tema de mai sus.
Campania-eveniment, cu caracter mondial, s-a desfăşurat în perioada 9-15 mai 2016, în paralel cu alte campanii din peste 100 de ţări din lume şi este parte a Campaniei Globale pentru Educaţie, din „Săptămâna Globală de Acţiune”. Sloganul din acest an a fost: ”Finanţaţi viitorul – dreptul la educaţie pentru toţi!”, iar titlul acţiunii ”Ce trebuie să ştim despre finanţarea educaţiei şi bugetul şcolii?” Campania a avut menirea de a face cunoscute elevilor lucruri despre finanţarea educaţiei şi bugetul unităţilor de învăţământ, rolul specific al factorilor de decizie şi modul în care pot participa copiii la acestea.
Accentul a fost pus pe cele două obiective de dezvoltare, cu o relevanţă deosebită pentru ediţia din acest an, respectiv Obiectivul nr. 1 (eradicarea sărăciei) şi Obiectivul 4 (educaţie de calitate), unde se explică noţiunea de dezvoltare durabilă, se oferă date şi informaţii despre situaţia actuală, în lume şi în România, şi se detaliază ţintele asociate fiecăruia dintre cele două obiective de dezvoltare.
Echipa de lucru a fost formată din profesorul de limba română Camelia Morar – coordonator principal, prof. Adrian Gherghel – directorul liceului, prof. Lucia Stoian – director adjunct, prof. Susana Pop – consilier, prof. Alina Ureche, prof. Marcela Zetea, prof. Radu Hotea – coordonatori pe activităţi, precum şi colaboratori profesori şi învăţători, împreună cu elevii şcolii. Invitaţi au fost contabila Carmen Săsăran, economista Lia Puţ, reprezentanţi ai ONG ,,Socio Sfera” – preşedinte Gabriel Morar, reprezentantul părinţilor – Şoncutean Gabriel, precum şi mass media.
Elevii au fost informaţi despre cum sunt finanţate şcolile, de unde vin banii, cum arată bugetul şcolii, pentru ce sunt banii şi cum se pot atrage finanţări suplimentare. S-a vorbit despre bugetul şcolii: transparenţă şi participare, argumente care stau la baza lui, despre participarea copiilor la luarea deciziilor care îi privesc – un principiu fundamental al Convenţiei ONU cu privire la drepturile copilului, despre încurajarea copiilor şi responsabilitatea acestora, despre transparenţa modului în care sunt cheltuite resursele publice, garantat prin lege şi atribut al unei societăţi democratice, despre îmbunătăţirea sistemului de finanţare bazat pe costul pentru un elev, despre suficienţa şi flexibilitatea finanţării educaţiei, despre acordarea a 6% din PIB pentru educaţie, despre bugetul pe anul calendaristic, despre rectificările bugetare, despre iniţiativele elevilor şi punctele lor de vedere şi cum pot fi cunoscute de cei în drept să ia decizii asupra realizării propunerilor. Toate acestea au un scop nobil: realizarea „Şcolii ideale” în funcţie de cerinţele elevilor, care s-au arătat interesaţi, curioşi şi chiar încântaţi că au aflat atâtea lucruri interesante despre buget şi finanţare, dar mai ales despre faptul că pot contribui nemijlocit, prin propuneri, la un învăţământ de calitate.
În concluzie, este vorba de un proiect reuşit, care şi-a atins scopul pentru care a fost conceput.