ASSOC, în parteneriat cu Primăria şi Şcoala din Remetea Chioarului, au decis, prin implementarea proiectului “Şcoala Comunităţii Remetea Chioarului”, să îşi asume transformarea şcolii într-o resursă a întregii comunităţi şi să ajute la recrearea unităţii între copiii şi părinţii de diferite etnii sau religii. Indiferent de formă, activităţile din proiect au ca scop deschiderea şi colaborarea între membrii comunităţii rome şi române, facilitând dialogul şi comunicarea, evitarea segregării şi discriminării.
Echipa s-a preocupat să ofere suport, în egală măsură, reprezentanţilor minorităţii, dar şi majorităţii române din Remetea, ca să evite transferul copiilor din comunitate înspre alte unităţi şcolare. Şedinţele comune de parenting învaţă părinţii că toţi copiii au aceleaşi nevoi şi aspiraţii, că deseori prejudecăţile şi stereotipurile sunt ale noastre, ale adulţilor, nu ale copiilor. Şedinţele de consiliere scot la iveală probleme comune şi eterne ale copiilor şi adolescenţilor, indiferent de etnia lor. Activităţile extracurriculare, excursiile, jocurile aduc acelaşi zâmbet larg pe feţele tuturor copiilor.
Educaţia depinde de familie şi de şcoală şi de aceea un accent important se pune în cadrul programului derulat de echipa ASSOC pe activităţile cu părinţii. În primii ani de viaţă, copilul se află în grija părinţilor şi bunicilor, îl învaţă să meargă, să vorbească, să îi identifice ca familie. Apoi, la grădiniţă, are primul contact cu o autoritate necunoscută şi cu alţi copii, proveniţi din alte medii, iar acolo copilul învaţă să socializeze, să împartă jucăriile, să se joace împreună cu alţii. De altfel, copiii, în dorinţa lor de a desfăşura multe activităţi şi jocuri ale copilăriei, nu ţin cont de diferenţele dintre ei (unele mai evidente, altele mai ascunse). Asta dacă nu cumva la ei acasă părinţii exprimă prejudecăţi. Aşadar, putem afirma că discriminarea se învaţă adesea în familie, iar educatorul va avea o misiune grea să-şi conştientizeze elevii că la grădiniţă toţi sunt egali.
Între componenta etnică a comunei Remetea Chioarului (recensământ 2011) şi componenta etnică a populaţiei şcolare se observă o diferenţă care arată clar creşterea populaţiei rome la Şcoala Gimnazială Remetea Chioarului şi scăderea populaţiei majoritare române. După 15 luni de implementare a proiectului, experţii au concluzionat că populaţia minoritară nu e neapărat discriminată sau segregată conform indicilor propuşi de legislaţia în vigoare, dar populaţia şcolară română e în risc de autoexcluziune. Elevii învaţă în aceleaşi şcoli şi grădiniţe, în clase comune, au personal didactic calificat, oportunitatea transportului cu microbuze şcolare, acces la resurse multiple. Situaţia cea mai complexă se întâlneşte la Şcoala Gimnazială Remetea Chioarului, unde studiază elevi atât din satul Remetea Chioarului, cât şi din celelalte sate aparţinătoare, fiindu-le oferit transportul cu microbuzul şcolar. Aici procentul elevilor de etnie romă este superior (55,8%) celor de etnie română (42%).
La o cercetare pe cicluri de şcolarizare, se observă că procentul elevilor de etnie romă creşte. Motivele ar fi: natalitatea la populaţia romă este mai crescută faţa de populaţia de etnie română (la nivelul comunei, în ultimii ani); copiii de etnie română din Remetea Chioarului au fost înscrişi şi la alte şcoli şi grădiniţe, pentru a evita şcolarizarea împreună cu populaţia de etnie romă. Evoluţia pozitivă a populaţiei şcolare rome şi negativă a populaţiei şcolare de etnie română este evidentă, la gimnaziu reprezintă 42%, la ciclul primar 69%, iar la grădiniţă, 71%.
La nivelul şcolilor primare şi Şcolii Gimnaziale Remetea Chioarului, se întâlnesc situaţii specifice, riscul de segregare existând. Comunitatea este vulnerabilă şi necesită sprijin nu doar pentru minoritatea romă, care la nivelul şcolii devine majoritară. Principiul care e promovat prin activităţile din proiect este cel al interculturalităţii, al respectului şi valorizării. Asta deoarece Şcoala Gimnazială Remetea Chioarului dispune la momentul actual de resurse umane şi materiale valoroase, care pot fi şi ele în risc. (o.m.)