Învățământul profesional și tehnic formează, nu doar informează

1
2515

În România forța de muncă calificată formată în liceele tehnologice și școlile profesionale a fost în ultimii 10 ani în continuă scădere, ceea ce a generat probleme deosebite operatorilor economici în a recruta personal calificat în domeniile: electric, energetic, mecanic, al comunicațiilor, prelucrarea lemnului, industrie ușoară, industrie alimentară și servicii.
Pe o piață a muncii dinamică, aflată în permanentă schimbare, reușita socio-profesională este asigurată prin instruirea care dezvoltă flexibilitate, permițând o gamă largă de opțiuni și o mai bună adaptare într-un viitor incert. Într-o comunitate care își dorește să recupereze decalajele în dezvoltarea economică, învățământul profesional și tehnic ar trebui să reprezinte, cu adevărat o „primă opțiune” care poate conduce la cariere pline de satisfacții.
În orizontul anului 2025, potrivit Planului Regional de Acțiune pentru Învățământ (PRAI), a celui local (PLAI) pentru regiunea nord-vest și Strategiei educației și formării profesionale din România, în perioada 2021-2025 ponderea elevilor cuprinși în clasa a IX-a în învățământul liceal tehnologic și profesional ar trebui să fie de 56-60%, pentru a satisface nevoile de pe piața muncii din Maramureș. Astăzi ea este sub 35% deoarece în ultimii 10 ani nu s-a asigurat o ofertă educațională județeană echilibrată ca pondere între învățământul liceal teoretic (52%), liceal vocațional (14 %), liceal tehnologic și profesional (34%), ci, din contră, s-au creat dezechilibre majore, mereu în detrimentul liceelor și colegiilor tehnologice.
În contextul actual, al scăderii numărului absolvenților de clasa a VIII-a cu 1391, nici colegiile tehnice nu au fost excluse de la diminuarea efectivelor claselor a IX-a pentru anul școlar 2021/2022.
Învățământul profesional și tehnic a fost considerat multă vreme o „Cenușăreasă”, o cale alternativă pentru liceenii care, din diverse motive, nu aveau intenția de a merge la facultate. Dar cariera și educația tehnică au evoluat foarte mult în ultimii ani. Aceste programe nu limitează oportunitățile după liceu. Numeroși absolvenți ai unităților de învățământ tehnic sunt astăzi studenți ai centrelor universitare de prestigiu. De fapt, elevii dintr-un liceu tehnologic pot fi absolvenți atât cu o diplomă de bacalaureat, cât și cu o calificare profesională. De asemenea, educația profesională poate fi o opțiune bună și pentru unii copii cu diferențe de învățare, dar cu aptitudini de manualitate foarte bune.
Așa cum se știe, este mult mai greu să aduci un elev de la nota 3 sau 4 la 6, decât de la 9 la 10, iar eforturile cadrelor didactice sunt net considerabile, susținute de dăruire și profesionalism, probate prin competențe dobândite în cadrul acelorași examene de titularizare, de obținere a gradelor didactice și de formare continuă ca și cele ale oricărui dascăl.
La nivel de învățământ liceal, majoritatea experiențelor europene și schimbul de bune practici realizate de-a lungul timpului s-au derulat de către colegiile tehnice prin programele Phare, Phare Vet, Comenius, Leonardo da Vinci, Erasmus +. În cadrul acestora elevii au dobândit competențe profesionale și lingvistice certificate la nivel internațional, care le-au oferit posibilitatea de a performa în companii locale, regionale sau naționale, cu capital românesc sau străin.
E necesar să contracarăm noțiunea autodistructivă, conform căreia singura cale către împlinirea personală, statutul și bogăția din societate este prin studii teoretice, „elitiste”.
A fi diferit înseamnă autenticitate, originalitate, varietate de principii, valori și atitudini, precum și multiple posibilități de alegere deoarece educația este egalitatea de șanse pentru toți. Așadar, școala maramureșeană trebuie să răspundă idealului educațional de formare a competenței antreprenoriale, de incluziune pe piața muncii, precum și de participare activă în societate prin asumarea răspunderii și spirit fair play.

Prof. dir. Gina MARIAN, Colegiul Tehnic „Aurel Vlaicu” Baia Mare
Prof. dir. Mihai BURZO, Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” Tg. Lăpuș
Prof. dir. Simona POPESCU, Colegiul Tehnic „George Barițiu” Baia Mare
Prof. dir. Adriana VESCAN, Liceul Tehnologic „Marmația” Sighetu Marmației
Prof. dir. Todoruț VICTOR, Liceul Tehnologic „Transilvania” Baia Mare

 

1 COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.