Poduri la Dunăre

0
787

A apărut la Giurgiu „Podul prieteniei”, un mijloc extrem de bine venit în a ne conecta la Balcani. Nu noi l-am făcut, dar am avut rolul nostru în acel consorţiu internaţional care l-a reuşit. Sigur, avem la Cernavodă frumoasa punte feroviară peste ape, legată de numele lui Anghel Saligny. Mai sus un pic s-a ivit în ’70 podul rutier de la Giurgeni – Vadul Oii, chemat să substituie un mijloc de traversare arhaic – bacul. S-a născut, aproape de la sine, ca o necesitate impusă de realităţi, podul de peste barajul integrat complexului energetic şi de navigaţie de la Porţile de Fier. De dată de tot recentă – podul cel nou Calafat – Vidin.
Am putea zice că nu stăm pe loc. Reuniunea recentă de la Giurgiu a scos în evidenţă adevărata stare de lucruri la nivelul întregului. Nu e rău să ştim că transportul internaţional pe Dunăre se desfăşoară din sudul Germaniei – de localitatea Kelheim nu cred că a auzit prea multă lume – până la Sulina, pe care o ştim cu toţii. Distanţă: 2.414,72 km. Ştiţi pe sub câte poduri trece pe acest traseu navigabil fluviul? Răspuns: 130. În amonte de Kelheim, pe partea nenavigabilă – măsoară 430 km – sunt încă 180 de poduri! Aşadar, în partea superioară, Dunărea este traversată, în medie, la fiecare kilometru de câte un pod. Pe tronsonul median, distanţa între poduri este de 27 km. În zona inferioară, distanţa dintre poduri creşte la 155 km.
Punctul de vedere al experţilor din statele riverane este limpede: trebuie să scadă distanţa dintre locurile de traversare – ori sub traversare – în interesul dezvoltării şi colaborării transdanubiene, al încurajării valorificării potenţialului existent, de ordine economic, turistic, social. De la Marea Neagră la Vidin sunt doar patru poduri: în oraşul german Ulm sunt şapte poduri pe o distanţă de cinci kilometri. În Ungaria, în capitala Budapesta, există zece poduri. Încotro ne bat astăzi gândurile? La realizarea unui nou pod, între Ruse şi Giurgiu, rutier şi feroviar. Există propuneri pentru alte proiecte de traversare, care să lege localităţi riverane, la Bechet, Corabia, Turnu Măgurele, Olteniţa, Călăraşi, Brăila, Galaţi şi Tulcea.
Să recunoaştem, o deschidere ambiţioasă în domeniu, care poate introduce multe şi benefice schimbări de peisaj. Uniunea Europeană are de jucat un rol important în stimularea forţei constructive în regiunea Dunării de jos. De cea mai mare însemnătate se va dovedi ritmul în care fiecare obiectiv va trece de la faza de idee la cea de obiectiv de investiţii. Dacă am menţine ritmul dintre două poduri realizate – 1987 cel de la Feteşti – Cernavodă şi 2013 cel de la Calafat -Vidin, întîrzierea ar fi de sute de ani! (Nicolae BUD)

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.