Sfântul şi Marele Sinod Panortodox, lăsat în ofsaid

0
924

Subsemnatul mă consider un conservator în probleme de religie şi viaţă bisericească, de aceea scurtele consideraţii de mai jos trebuie să fie luate ca atare.
Cred că acest Sinod era strict necesar, mai ales în actualul context de expansiune europeană a Islamului, şi de aceea trebuia foarte bine pregătit. Din păcate, pregătirile au fost făcute prost şi fără o consultare suficientă a tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale cu drept de participare, patrusprezece la număr.
Pentru pregătirea acestui Sinod s-a făcut mai întâi un Regulament de tip dictatorial după care urmau să se desfăşoare lucrările, apoi în baza acelui Regulament au fost elaborate în Comisii materialele pentru fiecare temă ce urma să fie dezbătută. Prevederea gravă şi dictatorială a Regulamentului este aceea că materialele/textele sunt elaborate în formă definitivă de către Comisii, iar în plen, Bisericile/Patriarhiile participante nu le mai pot aduce amendamente, şi asta în condiţiile în care conţinutul unor astfel de texte nu este în prealabil cunoscut în întregime, fapt deosebit de dubios prin sine. Se cunosc doar titlurile temelor, cum ar fi: Regula postului în lumea modernă (adică despre mâncare şi băutură), Reguli şi impedimente pentru Taina căsătoriei (adică despre sex) etc. Ultimele trei puncte din cele zece se referă la (8) Relaţiile cu alte confesiuni creştine, (9) Mişcarea ecumenică şi (10) Contribuţia Creştinismului Ortodox la stabilirea în lume a idealurilor creştine de pace, fraternitate şi libertate – probleme care, după cum se vede, sunt formulate în frazeologie specific masonică.
Aceste ultimele trei puncte şi alte probleme nerezolvate în prealabil (de exemplu, ingerinţele unor patriarhii în jurisdicţia altora), la care nu se mai puteau aduce amendamente în plen, au fost motivele pentru care unele patriarhii nu mai participă la lucrări. Nu participă la lucrări Patriarhia Antiohiei, cea mai veche patriarhie din lume şi cu cea mai mare greutate simbolică (la sinoade, locul patriarhului Antiohiei este primul în dreapta patriarhului ecumenic), Patriarhia Rusiei (cea mai mare, cu cel mai mare număr de credincioşi ortodocşi, peste jumătate din totalul ortodocşilor existenţi în lume), Patriarhia Bulgariei şi Patriarhia Georgiei.
Astfel că acest Sinod nu mai este nici Sfânt (atributul sfinţeniei nu este dat de existenţa prealabilă a unui Regulament, ci de participarea tuturor şi ajungerea la un consens, sub inspiraţia Duhului Sfânt), nici Mare (pentru că sunt prezenţi reprezentaţii a mai puţin de jumătate din numărul credincioşilor ortodocşi existenţi în lume) şi, a fortiori, nici Panortotox (pentru că nu participă toţi cei patrusprezece patriarhi).
Despre mizele politice ale acestui Snod vom reveni într-un nu­măr viitor.

Nicolae IUGA

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.