Până în 29 octombrie, la Galeria de Artă a Uniunii Artiștilor Plastici din România, poate fi admirată expoziția de artă fotografică intitulată “Structuri ale interiorității”. În cadrul vernisajului a fost lansată și cartea-album de artă cu titlul “Structuri ale interiorității. Percepția și sensul-permanențe ale discursului vizual prezent în fotografia modernă și contemporană”, autor Adrian Chira. Despre fotografiile expuse, președintele UAPR, filiala Baia Mare, Laura Ghinea, spune că sunt de un nivel înalt, atât din punct de vedere tehnic, cât și creativ.
„Această manieră de exprimare nu ține doar de imaginea surprinsă, ci ține foarte mult și de tehnică. Avem și partea tehnică, dar și cea creativă la un nivel foarte înalt. Avem de-a face cu imaginea procesată, dar ea se regăsește și ca imagine fotografică. Este un episod dublu această expoziție. Este lansată și o carte care ilustrează a doua parte a tezei de doctorat, dar și o parte a unui curs de fotografie”, a precizat Laura Ghinea.
Pe de altă parte, în opinia prof. dr. Dorel Găină de la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, expoziția lui Adrian Chira este un moment unic pentru fotografia mondială. „Este o bucurie, pentru că în această toamnă am asistat la două evenimente unice pentru fotografia mondială. Primul s-a întâmplat la început de septembrie în Timișoara. Când am intrat în această sală, am avut a doua revelație, ne aflăm în fața unui moment unic în istoria fotografiei mondiale și a comunicării vizuale. Vorbim de o fotografie care se prezintă oricând alături de marea pictură, alături de marea sculptură”, a spus artistul vizual.
Prof. dr. Dorel Găină a rostit câteva cuvinte și despre volumul lansat în cadrul vernisajului. “Această expoziție însoțește cele două cărți ale lui Adrian Chira, una pe care am lansat-o tot aici în urmă cu câțiva ani și cealaltă care se cheamă Structuri ale interiorității. Laura Ghinea spunea că are și acea calitate a manualului unui dascăl. Dincolo de aceasta este ceea ce se cheamă o depunere de rezultate eveniment din viață care trebuie scoase în afara interiorității, acel moment în care nu-ți mai încapi în piele, în suflet și trebuie să te mărturisești. Este un privilegiu, unul din privilegiile sensibile ale stării de artist, această stare de revărsare către ceilalți, către lume pentru că nu mai poate ține în interiorul lui, așa se nasc operele de artă. Cartea aceasta este, dincolo de manual, o bibliotecă, un institut de cercetare”, a punctat Dorel Găină.
La rândul său, istoricul și criticul de artă Tiberiu Alexa consideră că această carte e una “magnifică”. “Este o carte extrem de interesantă, dar nu face parte din categoria lecturilor unilaterale și monocelulare. E un gen de cărturărie ascunsă în aceste coperți care se cere citit, recitit, aprofundat”.