Cu ani în urmă, exista o singură variantă de traversare dinspre Valea Izei spre a Vișeului, cea de la Bocicoiel, dintre Bogdan Vodă și Vișeu de Jos. Ulterior, a apărut cea de la Strâmtura-Petrova, apoi s-a tot vorbit de altele. Una e drum județean, cea de pe Valea Muntelui, de la Bârsana spre DN 18 pe Hera. Despre care aflăm că are proiect, mai trebuie doar o începere a lucrărilor, doar c-ar fi necesară o schimbare de traseu, nu prin cartierul Petrovei ci direct spre Hera.
Altă variantă logică era trecerea de la Oncești sau de la Bârsana spre Coștiui și Rona de Sus. Dar între timp, tacit, primarul Ștefan Iuga, din Săliștea de Sus, spune că… el a mai făcut două treceri între văi: “Avem făcută legătură, pietruită ce-i drept, pe Valea Drăguiesii, paralel cu calea ferată Salva-Vișeu. Se poate trece fără probleme cu autoturismul, cu mașină mica (NR: odinioară sătenii de pe Valea Drăguiesii a Vișeului de Jos nu aveau acces auto la case și își duceau cumpărăturile cu un cărucior numit monorai, pe calea ferată…). În plus, e schițată legătura pe Valea Botoaia, e asfalt dinspre Vișeul de Mijloc, iar pe partea noastră e doar pietruit deocamdată. Se trece acolo cu mașină 4×4, dar avem drum pietruit și clinidrat, nu forestier, acolo”.
Se spune c-ar mai exista o trecere de căruțe, străveche, pe la Rozavlea spre Leordina, dar nu avem confirmarea încă. Oricum, meritul este deocamdată al autorităților locale care au simțit că au nevoie de deschidere și de conexiuni cu vecinii…
Scuze, am mers prea departe. Nu Valea Stejarului spre Rona, ci Valea Stejarului spre Coștiui
Apropos de treceri, se raportase în anii 80 și trecerea dinspre Valea Stejarului spre Rona dar, dintr-o singură bandă în centrul Văii Stejarului drumul se transformă în potecă, ce se înfundă după câteva sute de metri…