Inspectorii de muncă maramureșeni pot sancționa angajatorii activi care refuză să elibereze adeverințele de vechime pentru cei care solicită acest lucru. Și operatorii economici specializați în arhivistică se pot alege cu sancțiuni din partea serviciilor județene ale Arhivelor Naționale dacă refuză eliberarea adeverinței de vechime în muncă. Inspectoratul Teritorial de Muncă Maramureș derulează în acest sens o campanie de conștientizare și informare a angajatorilor și salariaților asupra modului de eliberare, respectiv obținere a adeverințelor de vechime. Campania se derulează până la finalul anului.
Până la data de 31 decembrie 2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, timpul lucrat în locuri de muncă cu condiții deosebite, retribuția tarifară de încadrare și alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă. Maramureșenii care au fost încadrați în muncă până la această dată, pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.
Adeverințele de vechime se solicită fostului angajator. În cazul în care operatorul economic nu mai activează pe piața muncii, adeverințele pot fi solicitate unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt sau inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.
„Angajatorii au obligația de a elibera adeverințe de vechime, astfel: la încetarea activității salariatului, fără a fi necesară vreo solicitare în acest sens, din partea acestuia; la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile de la data solicitării formulate în scris”, afirmă inspectorul-șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Maramureș, Dragoș Năcuță.
În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să elibereze salariaților, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia.
Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligația de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverințe cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin. Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice.
“Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naționale sau, după caz, a serviciilor județene ale Arhivelor Naționale. Pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naționale sau, după caz, a serviciilor județene al Arhivelor Naționale. Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naționale. Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Adeverințele, se eliberează în format letric și se predau, la sediul deținătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poștale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poștale este suportat de către solicitant”, a adăugat Dragoș Năcuță.