Potrivit noilor modificări legislative, în cazul beneficiarilor stabiliți în străinătate (nerezidenți ), certificatul de viață se transmite semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an. Astfel, certificatul de viață trebuie trimis: în perioada 01 ianuarie – 31 martie, pentru prima verificare din cursul unui an calendaristic; în perioada 01 iulie – 30 septembrie, pentru a doua verificare din cursul unui an calendaristic.
Pentru prima verificare a beneficiarilor nerezidenți aflați în plată, primul certificat de viață se va putea transmite până la sfârșitul acestui an, respectiv 31.12.2024. Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.
“Sintagma autorității legale se referă la instituții de pensii ori de securitate socială, autorități administrative locale, misiuni diplomatice, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, asociații de români cu personalitate juridică din diverse state, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor din Italia, Asociația Sașilor Transilvăneni din Germania, Asociația Șvabilor Bănățeni din Germania” – a precizat directorul executiv al Casei Județene de Pensii Maramureș, Lucica Onea.
Certificatele de viață se pot transmite prin orice mijloc de comunicare, respectiv prin poștă, prin fax la nr. 0040 0262227497 sau pe adresa de e-mail special creată în acest scop, respectiv: certificate.maramures@cnpp.ro. Totodată, pot fi depuse și la sediul casei teritoriale de pensii.
În situația în care nu se prezintă certificatul de viață în termenele prevăzute de lege, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute anterior.
De precizat că formularul privind certificatul de viață se regăsește pe site-ul Casei Județene de Pensii Maramureș, www.pensiimaramures.ro la secțiunea Formulare. Certificatul de viață se utilizează exclusiv în cazul pensionarilor nerezidenți care încasează pensia în conturi bancare din străinătate sau din România și nu au mandatari desemnați cu procură specială care au obligația, conform procurii speciale, să anunțe casele de pensii din România despre orice schimbare survenită în ceea ce privește situația pensionarului (ex. deces, schimbare de adresă de domiciliu etc).