– Interviu cu Olivia Ardelean, comisar-şef adjunct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Maramureş –
Reporter: Sezonul cald vine cu probleme specifice pentru instituţia pe care o conduceţi. Ce controale aţi întreprins în ultimul timp, pe tematici legate de activităţile specifice verii?
Olivia Ardelean: Am întreprins, pe de o parte, controale privind piscinele, chioşcurile de alimentaţie publică din incinta piscinelor şi a zonelor de agrement, în urma cărora comisarii CJPC Maramures au constatat următoarele abateri: neafişarea tarifelor practicate, lipsa avertismentelor privind adâncimea apei, neafişarea meniului, lipsa gramajului din lista de meniuri. Am efectuat, de asemenea, controale privind comercializarea sucurilor şi a apelor minerale, în urma cărora s-au constatat următoarele abateri: neafişarea sursei de exploatare sau a izvorului de unde provin apele, neafişare preţurilor, comercializarea sucurilor cu termenul de valabilitate depăşit, comercializarea sucurilor cu etichetă incompletă sau netradusă în limba română. Pe de altă parte, am avut controale privind comercializarea legumelor şi fructelor. Printre abaterile găsite s-au numărat: lipsa informaţiilor privind ţara de origine, lipsa informaţiilor privind calitatea, lipsa verificării metrologice a cântarelor.
R.: În jurul Băii Mari avem câteva piscine unde, mai ales în week-end-uri, orăşenii dornici de puţină răcoare se înghesuie. Aţi avut reclamaţii legate de acestea? La ce ar trebui să fie oamenii atenţi?
O.A.: Nu a fost înregistrată nicio reclamaţie privind piscinele. Consumatorii trebuie să acorde atenţie sporită la claritatea apei, care se poate vedea cu ochiul liber, precum şi la avertismentele privind adâncimea apei.
R.: Îngheţata, berea, fructele sunt alimente specifice acestui sezon. Pe de altă parte, vara orice aliment se strică mai repede, putând să ne pună sănătatea în pericol. Aţi avut sesizări legate de domeniul alimentar de când a început vara? Cum pot consumatorii să se ferească de problemele digestive?
O.A.: Au fost înregistrate 4 reclamaţii privind produsele alimentare (două reclamaţii privind comercializarea pâinii şi a produselor de panificaţie, o reclamaţie privind prăjiturile şi o reclamaţie privind pepenele roşu). Consumatorii trebuie să cumpere produsele perisabile doar din locuri autorizate, care dispun de condiţii de păstrare şi depozitare şi, la rândul lor, trebuie să păstreze produsele în condiţiile şi la temperatura recomandate de producător pe etichete. Este important să verifice termenele de valabilitate şi aspectul produselor pe care le cumpără, să spele foarte bine fructele înainte de a le consuma.
R.: Fiind sezonul concediilor, foarte multă lume pleacă la drum, fie în ţară, fie în străinătate. Ce trebuie făcut pentru ca o astfel de călătorie să nu ne dea emoţii? Ce facem dacă o cameră la hotel, rezervată pe Internet, arată de fapt mult mai rău decât în poze, sau dacă odată ajunşi la hotel ni se spune că a noastră cameră a fost dată altcuiva?
O.A.: Trebuie citit cu atenţie contractul pe care îl încheie înainte de a definitiva rezervarea, să ceară toate detaliile privind condiţiile de cazare, tipul de cameră, clasificarea locului de cazare, tipul de masă inclusă în preţ. În situaţia în care la locul de destinaţie serviciile oferite nu corespund cu cele achiziţionate şi menţionate pe voucher-ul primit la efectuarea plăţii pentru serviciile turistice, consumatorii sunt sfătuiţi să facă o reclamaţie către conducerea unităţii de turism respective, iar dacă aceasta nu se soluţioneaza favorabil consumatorului, la întoarcere vor face o reclamaţie în scris la agenţia de turism de unde a fost achiziţionat pachetul turistic. În situaţia în care destinaţia este internă, adică un loc din România, şi nu i se onorează rezervarea făcută în prealabil, consumatorii sunt sfătuiţi să se adreseze Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor de pe raza judeţului unde se află unitatea de cazare respectivă.